czwartek, 7 maja 2009

Zapraszam na wystawę

„Fotografie ojca" - Aleksander Prugar
5.05.09 - 31.05.09, wernisaż: 5.05., wtorek, godz. 19:00
BB Kraków, ul. Garbarska 24
Wystawa odbywa się w ramach Festiwalu "Miesiąc Fotografii w Krakowie 2009

Fot. Galeria BB

Na zdjęciu od prawej: Andrzej Prugar - autor fotografii, Urszula Prugar - Mama Ojca a moja Babcia, Aleksander Prugar - skanowanie, archiwizacja, przetworzenie zbioru.

Remonty, zalanie, żarłoczne szczury ze strychu, wilgoć i kurz. 47 lat i 4 przeprowadzki… Ocalało 21 kopert z negatywami z 1962 roku. Reszta bezpowrotnie przepadła. I nie zachowała się żadna odbitka.

Te kilkaset zdjęć na ocalałych negatywach mój Ojciec zrobił aparatem Werra produkcji zachodnio-niemieckiej, gdy miał 15 lat. Od chwili wykonania nikt ich nie oglądał.

Czuję się zobowiązany do troski o archiwalne zbiory Ojca. Jest w nich też część mnie. Wybierając klisze, starałem się poznać mojego Ojca jako piętnastoletniego chłopaka.
Jego sposób patrzenia i postrzegania świata…

Fotografiom nadałem formę dyptyków. Bo w ten sposób mogłem lepiej zrozumieć i poznać tamten świat. Dobierałem zdjęcia, aby wzajemnie się uzupełniały i przekazywały maksimum treści.

Ten esencjonalny, kronikarski zapis najbliższego otoczenia mojego Ojca dotyczy tylko jednego roku. Roku 1962, w którym wystrzelono w kosmos pierwszego satelitę telekomunikacyjnego.

"Fotografie Ojca" - wirtualnie.

W poniedziałek, 11 maja o godzinie 19 startuje najważniejsza wystawa w tym roku i jedna z najważniejszych wystaw w historii polskiej fotografii. W Galerii Zachęta w Warszawie odbędzie się otwarcie wystawy Ludzie, wydarzenia, przemiany. 20 lat fotografii Gazety Wyborczej.. Ponad wszelką wątpliwość jest to lektura obowiązkowa.

Brak komentarzy: