niedziela, 6 stycznia 2013

4 grudnia 2012 był dniem bardzo szczęśliwym, dającym duży zapas siły i energii. Mój Ojciec - Andrzej Prugar w Polskim Radio Katowice otrzymał od Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego
 
                                                                                          Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski


za "wybitne zasługi w pracy dziennikarskiej i radiowej". Ojciec w PR przepracował ponad 30 lat unowocześniając autorskimi metodami rozgłośnię, optymalizując koszty, realizując największe muzyczne i historyczne wydarzenia w kraju, nagrywając kilkadziesiąt płyt wykonawców muzyki rozrywkowej. Tata jako jeden z pierwszych realizatorów wprowadzał standard CD do Polski. Tata reprezentuje świat dźwięku, choć twierdzi, że najważniejszym dźwiękiem jest cisza. Jak myślę o pojęciu patriota to natychmiast łączę je z Ojcem. To patriotyzm spełnienia obowiązku, doskonalenia wiedzy, codziennej pracy na rzecz pracodawcy oraz odbiorców, solidności i zaangażowania. Ta postawa najbardziej mi imponuje, taki patriotyzm dnia codziennego "kupuję". Mój Tata to wzór.


fot. Wojciech Grzędziński
fot. Aleksander Prugar

     Chciałbym zaznaczyć, że z Ojcem zrobiliśmy wspólną wystawę specjalnie na Miesiąc Fotografii w Krakowie. Zajęliśmy się jego starymi negatywami czarno-białymi, które poskanowaliśmy i ułożyliśmy w uzupełniające się dyptyki. Same zbiory znalazłem na strychu u babci, razem z negatywami 6x6 które czekają na swoją kolejkę. Cykl nazwaliśmy po prostu: Fotografie Ojca. Z opisu projektu: 47 lat i 4 przeprowadzki. Ocalało 21 kopert FILMO-TEKI z negatywami tylko z 1962 roku. Reszta bezpowrotnie przepadła. Nie zachowała się żadna odbitka. To, co zostało, te kilkaset zdjęć mój Ojciec zrobił mając 15 lat aparatem Werra produkcji zachodnio-niemieckiej. Od chwili wykonania nikt ich nie oglądał. Wybierając klisze starałem się poznać mojego Ojca jako piętnastoletniego chłopaka. Jego sposób patrzenia i postrzegania świata. Fotografiom nadałem formę dyptyków. Wydaje mi się, że w ten sposób lepiej można zrozumieć i lepiej poznać tamten świat. Dobrałem zdjęcia, aby wzajemnie się uzupełniały i przekazywały maksimum treści. Ten esencjonalny, kronikarski zapis najbliższego otoczenia mojego Ojca dotyczy tylko jednego roku. Roku 1962, w którym wystrzelono w kosmos pierwszego satelitę telekomunikacyjnego. 

       Cykl do zobaczenia tutaj - Fotografie Ojca 

    Przy okazji szperania w fotograficznych zbiorach odnalazły się slajdy ORWO. Praca nad tym zbiorem trwa. Część materiałów w formie luźnych zestawów już jest w miarę przygotowana do publikacji. Jedną z serii jest luźna relacja Ojca z pielgrzymi Jana Pawła II do Polski. 19 czerwca 1983 mój Tata realizował transmisję radiową dla Polskiego Radia podczas wizyty papieża na Jasnej Górze. Po godzinie 16.00 rozpoczęła się główna uroczystość z udziałem Jana Pawła II, następnie wieczorem ofiarował klasztorowi zakrwawiony pas który miał na sobie podczas zamachu 13 maja 1981. Przy okazji ojciec zrobił kilka zdjęć na OrwoChormie. W kadrach przewija się Glemp, Kiszczak, Dziwisz, Matka Teresa. Historia 

      Cykl do zobaczenia tutaj - Pielgrzymka Ojca Świętego do Polski w 1983 roku

A jeszcze robimy tak, że zdjęcie które znalazłem w archiwum Taty jak się uda to je uaktualniam robiąc fotografię z tego samego miejsca. Tak było w przypadku Kopca Chwały na wylotówce z białoruskiego Mińska

      Cykl do zobaczenia tutaj - Kopiec Chwały

oraz Placu Czerwonego w Moskwie

     Cykl do zobaczenia tutaj - Plac Czerwony

Brak komentarzy: